BPF2019

 

MŰCSARNOK - David Lynch Small Stories / Kis történetek

© David Lynch: SmallStories / HEAD #2 – Courtesy: Item éditions, Paris

MŰCSARNOK – 1146 Budapest, Dózsa György út 37.
David Lynch: Small Stories / Kis történetek
2019. március 1. – június 2.
Nyitva tartás: Kedd, szerda, péntek: 10.00 – 18.00, csütörtök 12.00 – 20.00, szombat, vasárnap 10.00 – 18.00, hétfőn zárva

A BUDAPEST FOTÓFESZTIVÁL igazi különlegességgel és egyben közép-európai premierrel nyitja meg 2019-es rendezvénysorozatát a MŰCSARNOKBAN. A harmadik éve megrendezett Fesztivál nyitó kiállítását nem más, mint David Lynch, az amerikai függetlenfilm élő legendája, rendező, forgatókönyvíró, festő és zenész jegyzi. Bővebben…

KISCELLI MÚZEUM - Távlatok / Kortárs magyar tájkép

Bartis Attila: Férfi az óceán felett, 2016

Kiscelli Múzeum – 1037 Budapest, Kiscelli utca 108.
Távlatok / Kortárs magyar tájkép
2019. április 5. –június 15.
Nyitva tartás: kedd – vasárnap: 10.00-18.00

A Budapest FotóFesztivál hagyományteremtő szándékkal minden évben közös gondolkozásra és alkotásra hívja a művészeket egy-egy klasszikus fotográfiai műfajban. A szervezők ezúttal a tájkép műfaját értelmező, megújító vagy éppen a tradíciókat mai kontextusban folytató műveket várták. Olyan alkotásokat, amelyek a tág értelemben vett tájkép, tájábrázolás és értelmezés műfajába illeszkednek. Bővebben…

FESZTIVÁLKÖZPONT - Gilles Roudiere: En Silence

Gilles Roudiere: Istanbul

FESZTIVÁLKÖZPONT / Budapest Projekt Galéria – 1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 14-16.
Gilles Roudiere: En Silence
2019. március 5. – március 26.
Nyitva tartás: hétfő-szombat 14.00-19.00

Gilles Roudiere (1976) a kortárs francia fotográfia középnemzedékéhez tartozik. Nem tekinthető sem street fotósnak, sem dokumentaristának, utazásai során kamerájával tünékeny intim és banális pillanatokat örökít meg. Szemcsés fekete-fehér képein egy-egy ország igazi arcát próbálja megtalálni és megmutatni az emberek környezetükhöz és kultúrájukhoz való viszonyát. A kiállítás a Budapest FotóFesztivál és a Francia Intézet együttműködésében jött létre, amely a Frankofón Fesztivál programjában is szerepel. Bővebben…

FESZTIVÁLKÖZPONT - Változó tájkép – modern portugál fotográfia

Paulo Catrica: Stadia / S.Alhandra vs Sanjoanense, Alhandra, 19.10.2003

FESZTIVÁLKÖZPONT / Budapest Projekt Galéria – 1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 14-16.
Változó tájkép – modern portugál fotográfia
2019. március 29. – április 20.
Nyitva tartás: hétfő-szombat 14.00-19.00

A kiállítás a modern tájkép fogalmát vizsgálja négy kortárs portugál fotográfus különböző nézőpontjából. A tájkép, amely a vizuális művészet egyik örök témája az eltérő fotográfiai munkák értelmezésében formálódik újjá. Tiago Casanova, Paulo Catrica, João Grama és Tito Mouraz a tradicionális területek, illetve a modern társadalom által alakított táj látképét ábrázolják. A kiállítás a Budapest FotóFesztivál és a Camões Intézet – Budapest együttműködésében valósult meg. Bővebben…

ROBERT CAPA KORTÁRS FOTOGRÁFIAI KÖZPONT - 37. Magyar Sajtófotó Kiállítás

ROBERT CAPA KORTÁRS FOTOGRÁFIAI KÖZPONT – 1065 Budapest, Nagymező u. 8.
37. Magyar Sajtófotó Kiállítás
2019. április 5. – május 19.
Nyitva tartás: munkanapokon: 11.00 – 19.00

Ez a kiállítás olyan, mint egy hiteles képes krónika. Manapság, amikor képek és hírek millióinak útvesztőiben próbálunk meg tájékozódni, iránytűt ad nekünk, autentikus képet kapunk az elmúlt esztendő eseményeiről. A 37. alkalommal kiírt Magyar Sajtófotó Pályázatra beküldött több ezer kép közül kiválasztott alkotások a legjobb magyar dokumentarista hagyományok nyomán születtek. A pályázat tizennégy kategóriája biztosítja, hogy a politika, a kultúra, a mindennapi élet és a sport legfontosabb pillanatai egyként helyet kapnak a tárlaton. A magyar fotóriporterek közös munkája sokszínű és elgondolkodtató.

PETŐFI IRODALMI MÚZEUM - Kamasz szelek fütyörésznek – Kányádi képfantáziák

Herendi Péter: Rigófütty, 2018

PETŐFI IRODALMI MÚZEUM – 1053 Budapest, Károlyi utca 16.
Kamasz szelek fütyörésznek – Kányádi képfantáziák
2019. március 7. – április 28.
Nyitva tartás: kedd – vasárnap 10.00 – 18.00

Kiállítók:
FIALA Gábor, HERENDI Péter, KEREKES Emőke

Egyedülálló vállalkozás a BPF kiállítása a PIM-ben. Néhány kiválasztott Kányádi Sándor vers alapján a projektbe meghívott fotográfusok – Fiala Gábor, Herendi Péter és Kerekes Emőke a  versszövegektől inspirálva készítenek képsorozatokat. Az így született kiállítás nemcsak a nemrég elhunyt nagy magyar költő, Kányádi Sándor poétikai világának újszerű értelmezéseit  és prezentálását ígéri, hanem a kortárs magyar fotográfia számára is különleges lehetőség.  A művészek a magyar fotóművészet különféle irányzataihoz tartoznak, s nem képillusztrációt  készítenek, hanem a saját szuverén művészeti módszereikkel és megközelítéseikkel hozzák létre különleges szériáikat. Kurátor: Szarka Klára

ARTPHOTO GALÉRIA – A Kerekes-Barabás Projekt

Kerekes Gábor: Alvó szépség

ARTPHOTO GALÉRIA – 1111 Bartók Béla út 30.
A Kerekes-Barabás Projekt
2019. március 1. – március 27.
Nyitva tartás: Hétfő– szerda – péntek: 15.00 – 19.00

Barabás Lajos műgyűjtő Kerekes Gábor hagyatékából megvásárolta a közel öt évvel ezelőtt elhunyt művész 6×6 Mamiya C330-as analóg profi kameráját. Barabás Lajos ezen gesztusa részben az általa – hazai és nemzetközi mércével is – rendkívül nagyra tartott fotográfus emlékének szólt, részben pedig kiindulópontja lett egy olyan projektnek, amely Kerekes Gábor művészetének, szellemiségének egyfajta továbbélését valósítja meg. A projekt lényege, hogy Barabás a kamerát hónapokra átadja művészeknek, hogy használják, dolgozzanak vele, „lényegüljenek át” általa, ezzel a Kerekes Gábor személyiségével átitatott tárggyal alkossanak. A projekt eszmeisége egészen különleges, a közreműködő művészek felkérésével – Barta Zsolt Péter, Opitz Tomas, Tímár Péter, Robitz Anikó – a nagyformátumú szimbolikus tárgyon keresztül egyfajta metafizikus párbeszéd jön létre a már halott és az élő alkotók között. A kiállításon a felkért alkotók Kerekes Gábor kamerájával készült műveivel együtt magának Kerekes Gábornak ezzel a géppel készített képei is kiállításra kerülnek, melyeket a KG Archívum bocsát a galéria rendelkezésére. Kerekes Gábor képeinek sorozata sem került még eddig publikálásra, azaz a kiállításon megjelenő művek összességének ez lesz az első publikációja.

ARTPHOTO GALÉRIA – Drégely Imre Luna ’69 (Hold relikviák)

Drégely Imre: Utazók

ARTPHOTO GALÉRIA – 1111 Bartók Béla út 30.
Drégely Imre Luna ’69 (Hold relikviák)
2019. április 1. – április 26.
Nyitva tartás: Hétfő– szerda – péntek: 15.00 – 19.00

A kiállítás különleges apropója az 1969-es első Holdra szállás 50. évfordulója. Drégely Imre a „Hold vonzásában” készült archív és újonnan alkotott fotómunkái kerülnek itt bemutatásra. A korpusz azokat a műveket tartalmazza, amelyeket közvetlenül az esemény ’69-es emléke inspirált, valamint az eddigi életmű több fejezetében, tartalmilag a témához kapcsolódó motívumok ihlették.

B32 GALÉRIA - Csontó Lajos: Felülírás

Csontó Lajos / 1991 – 2018

B32 GALÉRIA – 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.
Csontó Lajos: Felülírás
2019. március 20. – április 12.
Nyitva tartás: hétfő – péntek 10.00-18.00
Számtalan régi fénykép halmozódik fel magán archívumainkban: dokumentumok, emlékek, érzések, valamiért fontos, jelentős vagy jelentéktelen pillanatok emlékképei, amelyek mint egy feneketlen ládában, a végtelenségig halmozódnak. Az elmúlt percekre, napokra, hónapokra évekre viharos gyorsasággal rakódnak újabb és újabb rétegek ezzel oltva ki létező vagy vélt fontosságukat. Csontó Lajos új munkáiban saját fotóarchívumából emel ki már “elveszettnek” ítélt darabokat, hogy újra munkába vegye és a jelenben érvényes réteggel lássa el, felül- és átírva az eredeti tartalmukat. Folytatva ezzel a Kettőzött képek (2014) és a Válogatás (2009) című sorozataiban megkezdett, az archívumok kérdésével foglalkozó munkáinak sorát.

B32 TREZOR GALÉRIA - Krulik Ábel: Távoli tengerek közt

Krulik Ábel / Untitled / 2017

B32 TREZOR GALÉRIA – 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.
Krulik Ábel: Távoli tengerek közt
2019. március 21. – április 12.
Nyitva tartás: hétfő – péntek 10.00-18.00
Krulik Ábel sorozatainak ismérve a szubjektív, egyben szuggesztív hangvétel. Az elmúlt években a fotográfiát személyes naplóként használta, olyan eszközként, amellyel egyszerre lehet jelen és léphet ki az adott momentumból. Útját a vándorlás és az elmúló pillanatok szemlélésének igénye alakította. Mikor a körülmények bizonytalanná válnak, kamerája keresőjén keresztül összpontosít. Képei elfeledett valóságok, amelyek az újraélésben segítenek.

CERVANTES INTÉZET BUDAPEST - Cristina de Middel és Bruno Morais: EXCESSOCENUS

Cristina De Middel & Bruno Morais: On Animal Cloning, 2016

CERVANTES INTÉZET BUDAPEST – 1064 Budapest, Vörösmarty utca 32.
Cristina de Middel és Bruno Morais: EXCESSOCENUS
2019. április 11. – június 30.
Nyitva tartás: hétfő – péntek 10.00-18.00

A geológusok kijelentették, hogy bolygónk az ún. antropocén korszakba érkezett,  amelyet az iparosodott nemzetek és elitjeik idéztek elő, és amelyben az ipar és az emberi tevékenységek jelentik a bolygó dinamikájának új motorját. Az az igazság: annak ellenére, hogy ezek a módszerek nyilvánvalóan csődöt mondtak, a kevésbé fejlett országok vakon követik a természeti forrásokkal való visszaélést és azok mértéktelen kihasználásának, valamint a megtermelt javak túlzott fogyasztásának sémáját. Ezek az országok újfent elkövették a többiek hibáit és elavult, toxikus technológiák virágzó piacává váltak, miközben a “buli” utánra egyszerűen senkinek sincsenek tervei. Ezen a panorámán keresztül szeretnénk foglalkozni azokkal a kérdésekkel és kihívásokkal, amelyek az Excessoceno következményei tükrében a legkiszolgáltatottabb és legfelkészületlenebb területeket érintik. Szeretnénk láthatóvá tenni a makrogazdaság hatásait az afrikai mikro rutinokban, a mindennapi ház körüli teendőkre koncentrálva. A fotográfiát használjuk arra, hogy a környezettel s az afrikai kontinens vizuális megjelenítésével kapcsolatos problémákra egyaránt reflektáljunk. Az Excessocenus 2016-ban elnyerte a Greenpeace Photo Award díjat, ami Bruno Morais és Cristina de Middel közös alkotása és együttműködésének eredménye.

FESZTIVÁLKÖZPONT - BPF NIGHTS PROGRAMSOROZAT

FESZTIVÁLKÖZPONT / Budapest Projekt Galéria – 1053 Budapest Kossuth Lajos utca 14-16.

BPF NIGHTS

A Budapest FotóFesztivál programsorozata a fesztiválközpontban: előadások, vetítések, beszélgetések, portfolio review  Bővebben…

FISE GALÉRIA – Gonda Géza: Müller Miklós a lencse előtt

FISE Galéria – 1054 Budapest Kálmán Imre utca 16.
Gonda Géza: Müller Miklós a lencse előtt 
2019. március 26. –  29.
Nyitva tartás: hétfő-péntek 13.00-18.00

Gonda Géza 1988 – 1994. között közel 200 felvételt készített Nicolás Muller-ről (1913 – 2000) és környezetéről Spanyolországban. Géza ezekből állít ki egy 35 képből álló válogatást. A kiállításon még látható lesz egy Lucien Hervé fotó, melyet Hervé, Müller Miklósról készített Franciaországban, 1938-ban, Müller gépével. Ezek mellett még kiállítunk 6 portrét (Radnóti Miklós, Kárász Judit) is amelyeket Müller készített Szegeden, 1935 körül.

FSZEK, KISGALÉRIA – PIX & TEXT - A RANDOM csoport kiállítása

FŐVÁROSI SZABÓ ERVIN KÖNYVTÁR, KÖZPONTI KÖNYVTÁR, KISGALÉRIA – 1088 Budapest, Szabó Ervin tér 1.
PIX & TEXT – A RANDOM csoport kiállítása
2019. április 12. – május 10.
Nyitva tartás: hétfő-péntek 10.00-20.00, szombat 10.00-16.00

A RANDOM kortárs fotóművészeti csoport kiállítása a kép és a szöveg viszonyát vizsgálja. Talált szövegek, irodalmi alkotások egyaránt szerepelnek a vizuális munkák kontextusában.

 

FUGA – Robert Vano – Memories / a Cseh Centrum kiállítása

Robert Vano – Memories

FUGA –Budapesti Építészeti Központ– 1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.
Robert Vano – Memories / a Cseh Centrum kiállítása
2019. április 3. – április 21.
Nyitva tartás: Hétfő-vasárnap 13.00 – 21.00, kedd: zárva

Robert Vano Polaroiddal megörökített személyes emlékeinek gyűjteménye formabontó betekintést enged életébe és munkájába, több színes fotóját most először mutatva be a nagyközönségnek. A lenyűgöző gyűjtemény jelentős része New Yorkban, Párizsban és Milánóban született, és a fényképész saját asszociációi alapján rendezve összegzi Vano munkásságát 1968-tól napjainkig. Vano MEMORIES című kiállítása a múlt és a jelen ünneplése.

  

FUGA – Analízis – kortárs fotóművészet a Hetényi–Gonda Gyűjteményből

Szirányi István Transzparencia I. 1979

FUGA –Budapesti Építészeti Központ– 1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.
Analízis – kortárs fotóművészet a Hetényi–Gonda Gyűjteményből
2019. április 10. – április 29.
Nyitva tartás:Hétfő-vasárnap 13.00 – 21.00, kedd: zárva

Hetényi Csaba közgazdász mintegy két évtizede gyűjt kortárs művészetet, az utóbbi időben egyre nagyobb figyelemmel a fotóművészetre (Baranyay András, Kerekes Gábor, Ujj Zsuzsi). A mostani válogatás neoavantgárd indíttatású munkákra fókuszál a korai hetvenes évek pozícióitól (Perneczky Géza, Vető János) olyan mai alkotókig, akik hasonló kísérleti jelleggel használnak fotóeljárásokat esztétikai és társadalmi dilemmák feltárására (Kis Varsó, Société Realiste). A tárlattal párhuzamosan a Vízivárosi Galéria kortárs festészeti anyagot mutat be a gyűjteményből.

FUGA – Szél Ágnes életmű-kiállítása

FUGA –Budapesti Építészeti Központ– 1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.
Szél Ágnes életmű-kiállítása
2019. április 11. – május 5.
Nyitva tartás:Hétfő-vasárnap 13.00 – 21.00, kedd: zárva

Szél Ágnes 2019-ben ünnepli 75. születésnapját. A kiállítás ebből az alkalomból válogat 35 éves fotós munkássága anyagából, köztük eddig be nem mutatott képeket is láthatunk. Szél Ágnes építészként vált fotóssá, így munkája jelentős részét települések és épületek fényképezése tette ki. Érdeklődése középpontjában az épületek üvegfelülete, a fény és a természet áll.

FUGA – Lugosi Lugo László: Huszonnégy óra

FUGA –Budapesti Építészeti Központ– 1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.
Lugosi Lugo László: Huszonnégy óra
2019. március 13. – április 1.
Nyitva tartás:Hétfő-vasárnap 13.00 – 21.00, kedd: zárva

A kiállítás rövid összefoglalót nyújt Budapest arcképeinek mai változásairól.

HÁROM HÉT GALÉRIA – Jairo Alvarez: Aszimptoták

Három Hét Galéria – 1114 Budapest, Bartók Béla út 37.
Jairo Alvarez: Aszimptoták
2019. március 25. – április 6.
Nyitva tartás: kedd – péntek 11.00-15.00, szombat: 12.00-18.00
Aszimptoták: sorok, amelyek egyre közelebb és közelebb kerülnek egymáshoz, de soha nem érintkeznek, és így soha nem lehetnek együtt. A fényképsorozat a távolság elvén alapul. Hogyan építenek az emberek védelmi mechanizmusokat a személyes kapcsolatokban a “veszély” ellen? Mi válik távolsággá? Valójában milyen közel vagyunk?

HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum - Hemző Károly és a Honvéd Sportegyesület

HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum – 1014 Budapest, Kapisztrán tér 2-4.
Hemző Károly és a Honvéd Sportegyesület
2019. március 28. – augusztus 20.
Nyitva tartás: Kedd-vasárnap: 9.00 – 17.00

Egy kamarakiállítás keretében bemutatásra kerülnek Hemző Károly fotóművésznek a Hadtörténeti Múzeumban őrzött, a Honvéd Sportegyesület számára az 1950-es években készített felvételei. A Honvéd megalakulása után rövid idő alatt a magyar sport meghatározó egyesületévé vált. A fotókon megjelennek a korszak nagy sportolói atléták, sportlövők, tornászok és a kimagasló hírnevet szerzett labdarúgók. A fényképekhez kapcsolódva kiállításra kerülnek a honvéd sporthoz és az egyesület híres sportolóihoz köthető tárgyi emlékek is.

Horizont Galéria - Liz Nielsen (US): Entanglement

Liz Nielsen, Cuddling With You, 2018

HORIZONT GALÉRIA
1066 Budapest, Zichy Jenő utca 32.
 Liz Nielsen (US): Entanglement
2019. április 17. – május 29.
Nyitva tartás: Kedd-péntek: 14.00 – 19.00, Szerda: 14.00 – 18.00

Liz Nielsen megkülönböztetett helyet foglal el a “kamera nélküli” fotográfiai hagyományában. A fényképeket az analóg színes sötétkamrában kézzel készíti a negatívokkal, és talált fényforrásokat használ azok “megfestéséhez”. Nielsen absztrakciói, a nézőket transzcedencia felé vezeti. Képei bármilyen témáról szólhatnak, azok amiket belelátunk, és még sok minden más is.

HYBRIDART SPACE - FRESH MEAT

HYBRIDART SPACE
1052 Budapest, Galamb utca 6.
FRESH MEAT
2019. március 13. – április 3.
Nyitva tartás: kedd – csütörtök 13:00 – 17:00

A Budapest FotóFesztivál a Hybridarttal együttműködésben hagyományteremtő céllal pályázatot hirdetett 35 év alatti fotográfusok számára csoportos kiállításon való megjelenésre. A pályázaton nyertes alkotók munkái által a Hybridart Galériában, a BPF kiemelt eseményeként mutatkozik be a kortárs magyar fotográfia legifjabb generációja. A tematikailag kötetlen felhívás arra keresi a választ, hogy mi foglalkoztatja most a fiatal fotográfusokat, melyek azok a tematikák, kérdések, melyek mentén sorozataik / portfóliójuk formálódik . A kiállítás kurátorai főként az eredetiséget, a nem konvencionális látásmódot, megközelítést részesítették előnyben mind a témák és a koncepciók tekintetében.

KARINTHY SZALON - Hegedűs 2 László: A szocialista szürrealizmus titokzatos bája

KARINTHY SZALON
1111 Budapest, Karinthy Frigyes út 22.
Hegedűs 2 László: A szocialista szürrealizmus titokzatos bája
2019. március 26. – április 19.
Nyitva tartás: hétfő – péntek 11.00-18.00
A tárlat képei a Kelet és Nyugat két jellegzetes művészeti izmusainak ötvözetéből jöttek létre. A szocializmus hivatalos és hamis művészete vizuális lenyomatai a szürrealizmus kép és szöveg montázsainak transzformálásával a fikciót műalkotássá, politikától mentes művészeti valósággá változtatja.

K.A.S. Galéria – HUMAN ANIMALS

K.A.S. Galéria – 1114 Budapest, Bartók Béla út 9.
HUMAN ANIMALS
2019. március 7 – március 25.
Nyitva tartás: kedd-péntek 14.00-18.00

Kiállítók:
DRÉGELY Imre, HAID Attila, HERENDI Péter, MOLNÁR Zoltán

Természetünket, kultúránkat végigkísérik az állatokkal kapcsolatos mítoszaink, félelmeink és egymásra utaltságunk alakítják tudatunkat. Ahogyan a kultúrtörténet során mindvégig jelen van az állatvilág motívuma, úgy tárgyiasult, szimbolikus vagy dekoratív mintákban megjelenik a képző-és iparművészetben és a kezdetektől fogva a filmművészetben és a fotográfiában is.  A kiállításon szereplő fotók képi asszociációk, utalások erre a jelenlétre, impressziók, idézetek, amelyekben mintegy hívatlanul képre kéredzkedtek örök társaink, az állatok. A természet fenntartása alapfeltétele az ember egyéni és társadalmi létének. A kiállításon résztvevő alkotók az élőlény és a környezet viszonyának, ökológiai teljességének szempontján keresztül igyekeznek eltérő módon és különböző rétegekben vizuálisan feltárni az ember és a természet kapcsolatát.

KLEBELSBERG KULTÚRKÚRIA - Minimal 1x 2x - MAOE Fotóművészeti Tagozata

Hupján Attila: Veszedelmes viszonyok

KLEBELSBERG KULTÚRKÚRIA – 1028 Budapest, Templom u. 2-10.
Minimal 1x 2x – MAOE Fotóművészeti Tagozata
2019. március 19. – április 6.
Nyitva tartás: Hétfő-Péntek: 7.00 – 22.00,  Szombat-vasárnap: 10.00 – 18.00

Kiállítók:
Acsai-Fehér Veronika , Agócs József, Ambrits Tamás, Balla András , Baricz Katalin, Berényi Gyula , Budavári Csaba, Chochol Károly, Czimbal Gyula, Cserkuti György, Csortos Szabó Sándor, Deim Balázs, Dobóczky Zsolt, Dozvald János, Eifert János, Seres Géza, Fekete István, Fuchs Lehel, Gábor Béla, Gál András, Gáti György – Gedeon Péter, Hupján Attila, Ilku János , Izápi Laura, Kerekes Zsuzsa, Kocsis István Tamás, Kiss-Kuntler Árpád, Mándi Emese, Mandur László, Máthé András, Neumann Ildikó, Patyi Árpád, Pfliegel Bálint, Rákoskerti László, Réthey Prikkel Tamás, Ribényi Csaba Alfonz, Ries Zoltán, S. Faragó Gyöngyi. Soltész Boglárka, Szél Ágnes, Tóth József, Vajda János, Varga Tamás, Vizúr János, Zsila Sándor
A minimalizmus több modern művészeti irányzat (zenei, építészeti, formatervezési, egyéb) összefoglaló neve. Ezek közös jellemzője, hogy műveiket a lehető legkevesebb eszköz- és anyaghasználattal igyekeznek létrehozni. A formák és a színek letisztultak, egyszerűek, amelyekből a stílusirányzat neve is ered. Modern művészeti irányzatként az 60-as, 70-es évek Amerikájában alakult ki, virágkora is ekkorra tehető. A minimalizmus hívei abból az alapfeltevésből indultak és indulnak ki, hogy a kevesebb többet jelent, és hogy a geometriai forma közös tapasztalaton alapul. A fotográfia az egyik legegyszerűbb és talán a legalkalmasabb megközelítés a minimalista témák megörökítésére. Innen a projekt címe is: Minimal 1x 2x

LENGYEL INTÉZET - A visszavett város. Fotóriport Varsóról 1918-1939

Lengyel Intézet 
1065 Budapest,  Nagymező u. 15.
A visszavett város. Fotóriport Varsóról 1918-1939
2019. március 29. – május 3.
Nyitva tartás: hétfő-szerda 09.00 – 20.00, csütörtök és péntek 09.00 – 17.00

 A visszavett város. Fotóriport Varsóról 1918-1939 című tárlat a lengyel függetlenség visszaszerzésének 100. évfordulója alkalmából került megrendezésre. A kiállítás fotográfiai történet, séta a két világháború közötti Varsó utcáin, találkozás lakóival. A kurátorok, Anna Brzezińska és Katarzyna Madoń-Mitzner célja az volt, hogy bemutassák, miként változott és fejlődött a két világháború között eltelt nem egész húsz év alatt a II. Lengyel Köztársaság fővárosa, hogyan élte hétköznapjait és ünnepeit Varsó lakossága. A két világháború közötti időszak sajtófotó válogatása a lengyel Nemzeti Digitális Archívum gyűjteményéből készült. 

LÍVIA VILLA - Olajos Ilka: Engram

LÍVIA VILLA
1121 Budapest, Költő utca 1/a.
Olajos Ilka: Engram
2019.03.06. – 03.20.
Nyitva tartás: A kiállítás ideje alatt szerda és péntek: 14.00 – 19.00, szombat: 11.00 – 18.00.

A kiállítás két témát dolgoz fel. Ezek, mint a mágnes, hol taszítják, hol vonzzák egymást, de minden esetben kapcsolatban vannak egymással, ahogy emléknyomaink (engram) térbeli és/vagy időbeli távolodást feltételeznek. A visszaemlékezés mint cselekedet egyfajta közeledés, visszanyúlás a helyre és a korba, amikor az emlékek megtapadtak. Ez a különös egyensúlyi állapot egyszerre hordozza magában az elkülönülést és az együvé tartozást.

MAGYAR KERESKEDELMI ÉS VENDÉGLÁTÓIPARI MÚZEUM KULTEA GALÉRIA – GASZTRO - JÁTÉK – Kortárs ételfotó és -styling

Elise Mesner: Cornteeth

MAGYAR KERESKEDELMI ÉS VENDÉGLÁTÓIPARI MÚZEUM, KULTEA GALÉRIA 
1036 Budapest Korona tér 1.
GASZTRO – JÁTÉK – Kortárs ételfotó és -styling
2019. március 21. – május 12.
Nyitva tartás: kedd-szombat 10.00-18.00
A tárlaton résztvevő művészek az ételhez és az étkezéshez kapcsolódó folyamatosan változó ízlések és kapcsolódási referenciák ismeretében hozzák létre alkotásaikat, alakítják ki egyéni stílusukat. A fotóművészek és stylistok a németalföldi festményeket idéző megoldásoktól a minimalista megfogalmazásokig nagyon tág stíluspalettáról dolgoznak. Célunk bemutatni ezt a változatos alkotói attitűdöt és a legmeghatározóbb alkotókat ezen a területen.

MAGYAR MŰHELY GALÉRIA - PREKURZOR

VARGA Tamás: Virtual Project, 2017

MAGYAR MŰHELY GALÉRIA
1072. Budapest, Akácfa utca 20.
PREKURZOR
2019. február 28. – április 20.
Nyitva tartás: munkanapokon 10:00 – 16:00
Kiállítók:
A FEHÉR Vera, BUDAVÁRI Csaba, GÁLOS László, Syporca WHANDAL, VACHTER János, VARGA Tamás, ZELEI Péter
A külső homogén világ teljes mértékben tágítható, formázható a belső mikrokozmoszunk által. A formázás iránya (a külső létezés teréből történik a belső felé, vagy a belsőből a kinti felé) lényegtelen, az átjárhatóság az, ami kulcsfontosságú, illetve az átjárhatóság módját meghatározó, de egyénileg megszerezhető identitások tekinthetők annak. A fotográfiák az előzmény nélküliség illúziójától mentesen prekurzorként boncolgatják az idő – tér, illetve a halott – élő misztikumát.

MAGYAR NEMZETI MÚZEUM - Maskarában

BORSOS és DOCTOR / Apponyi Albert gróf Don Quijote öltözetben a Képzőművészeti Társulat jelmezes összejövetelén, 1868

MAGYAR NEMZETI MÚZEUM 
1088 Budapest, Múzeum krt. 14-16.
Maskarában
2019. február 28 – március 6.
A kiállítás a Múzeum kerítésen lesz látható

A 19. század második felében, a 20. század első felében nemesek, polgárok nemcsak a farsangi mulatságok idején öltöztek jelmezbe, hanem más alkalmakkor is.  A farsangi maskarák mellett, bálokon, történelmi élőképek bemutatásakor, magán összejöveteleken, gyermekzsúrokon történelmi alakok, ismert festmények alakjai, neves színdarabok szereplői, vagy elképzelt figurák elevenedtek meg. A divatos jelmezes mulatságok olykor politikai tartalommal telítődtek, olykor jótékonysági célokat szolgáltak, olykor csak az önfeledt szórakozás alkalmai voltak. A Történeti Fényképtár gyűjteményében található fotográfiák közül ismert személyek jelmezes képeiből válogattunk.

MAGYAR OLIMPIAI ÉS SPORTMÚZEUM – Almási László: Sportvarázs

ALMÁSI László / Futbalett, 1965

MAGYAR OLIMPIAI ÉS SPORTMÚZEUM – 1146 Budapest, Istvánmezei út 1. 
Almási László: Sportvarázs
2019. március 12. – április 14.
Nyitva tartás: hétfő-szombat 09.00-19.00

Almási László (Budapest, 1930 -) fotóművész 1957 és 1992 között a Képes Sport fényképészeként, rovatvezetőjeként dolgozott. Sportfotóival iskolát teremtett. Képeivel számos díjat nyert. 1964-ben tagja lett a Magyar Fotóművészek Szövetségének; a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének. Fotózott három olimpián: Münchenben, Montréalban és Szarajevóban is.

MŰCSARNOK - Klein Rudolf: Az élet házai / Halhatatlan zsidó temetők

KLEIN Rudolf: Díszsírok a budapesti Salgótarjáni úti izraelita temetőben

MŰCSARNOK – 1146 Budapest, Dózsa György út 37.
Klein Rudolf: Az élet házai / Halhatatlan zsidó temetők
2019. március 21. – április 28.
Nyitva tartás: Kedd, szerda, péntek: 10.00 – 18.00, csütörtök 12.00 – 20.00, szombat, vasárnap 10.00 – 18.00, hétfőn zárva

Régi zsidó temetőkben járni olyan, mint belépni egy hatalmas, kézzel írott ősi krónikába vagy magába az Írásba. Sorokban a sírok, mint talajra írt betűk, írásjelek a rituális épületek, szegély a fal, mely elválaszt az élők zajos világától. A modern zsidó temetők eltérnek e hagyománytól, hogy közelebb kerüljenek a keresztények sírkertjeihez. Ebbe a világba vezet el Klein Rudolf a fotográfia erejével.

MYMUSEUM GALÉRIA – A menedék

MYMUSEUM GALÉRIA 
1074 Budapest, Dohány utca 30/a.
A menedék
2018. április 5. – május 26.

Nyitva tartás:Hétfő – péntek: 14.00 – 20.00,  vasárnap: 14.00 –18.00

Kiállító művészek:
FEHÉR Vera, MAJOROS Áron, PITI Marcell, RUBI Anna, Eirini SOURGIADAKI, SZARVAS, VADÁSZI Zoltán
A kiállítótér egy ház alaprajzán keresztül megidéz egy otthont, ami egy esztétizált alternatív valóság a benne lakók számára. A kiállított munkák egyszerre reflektálnak a ház tereinek funkciójára és jelenítik meg a kizárt külső valóságot, a kinti világ problémáit. A menedék a társadalmi kötelességvállalás és a magánélet sérthetetlensége között kialakuló feszültséget láttatja fotók, videók és vegyes technikával készült művek segítségével.

OLASZ KULTÚRINTÉZET – XÉNIA GALÉRIA – Michele Borzoni /TERRAPROJECT/ - Insallah

Mihayel Akyuz, 26 years old, one of the 13 sons of Father Gabriel in Mardin in the Kirklar Kilisesi, Church of the 40 martyrs in Mardin.

OLASZ KULTÚRINTÉZET – XÉNIA GALÉRIA – 1088 Budapest, Bródy Sándor u. 8.
Michele Borzoni /TERRAPROJECT/ –
Insallah
2019. március 4. – március 23.
Nyitva tartás: hétfő – péntek 10.00-15.00

Michele Borzoni hosszú távú projekt keretében 2011 és 2014 között a Közel-Keleten élő keresztény közösségek életével foglalkozott. A keresztény hívők mintegy 2000 éve jelentek meg a régióban, a közösség tagjainak száma azonban az elmúlt években drasztikusan lecsökkent. A Közel-Keleten élők mindössze öt százaléka vallja magát kereszténynek, s a többek között a régióban zajló konfliktusok miatt a 20. században évről évre egyre kevesebben maradtak. A projekt segítségével a művész a jelenlegi helyzetet vizsgálta meg. Hogyan élnek az emberek a nem csak a keresztények számára szentnek számító helyeken, és milyen hatással volt a kivándorlás, valamint az egyházon belüli megosztottság a helyiek életére. Az Insallah kifejezés az iszlámból ered, de a közel-keleti arab-keresztény kultúrában is széles körben elterjedt. Jelentése: Isten akarata.

Ruins of an abandoned church in Hah, a Christian village on the Tur Abdin plateau.

Mass celebration in the Cave Church in Garbage City, this is the biggest church of the Middle East.

Greek Orthodox Christians during the Palm Sunday in East Jerusalem celebrating the entrance of Jesus in Jerusalem.

OLASZ KULTÚRINTÉZET – XÉNIA GALÉRIA – Marina Cavazza: Egy dolgozó anya portréja

OLASZ KULTÚRINTÉZET – XÉNIA GALÉRIA – 1088 Budapest, Bródy Sándor u. 8.
Marina Cavazza: Egy dolgozó anya portréja
2019. március 27. – április 18.
Nyitva tartás: hétfő-péntek 10.00-15.00

A “have it all” (mindenhol teljesíteni) jegyében a mai anyák folyamatosan a családi élet és a munkahely közötti egyensúly megteremtését keresik. A Portrait of a (Working) Mother kiállítás képeken és elbeszéléseken keresztül mutatja be a feszültséget, ami az anyaság és az identitás, a szülői szerep, a nemek egyenlősége, a karrier, a nemzetközi mobilitás és az egyéni megelégedettség kihívásaiként jelenik meg. A kiállítás a munkájukból kifolyólag Genfben letelepedett, sok esetben multikulturális családdal rendelkező anyákból álló csoport történetét beszéli el. 

OSZTRÁK KULTURÁLIS FÓRUM - ÉTEL | design – fotográfia, forradalmi újítással

Ulrike Köb, honey&bunny: piros csendélet, 2015

OSZTRÁK KULTURÁLIS FÓRUM – 1068 Budapest Benczúr utca 16.
ÉTEL | design – fotográfia, forradalmi újítással
2019. március 14. – április 30.
Nyitva tartás: hétfő – péntek 9:00 – 16:00
A két osztrák fotós honey & bunny vagyis Sonja Stummerer & Martin Hablesreiter, illetve Ulrike Köb és Neuberger Ákos forradalmi módon tálalják az ételeket. Designerként színük és alakjuk alapján választják ki a tárgyakat, nem pedig ízük vagy illatuk alapján. Ötleteik óriási hatást gyakoroltak a kortárs ételfotózásra. Az ételeken keresztül történeteket is elmondanak. A Gwangju Biennaléra készült projektjük keretében illetve az Eat Design című könyvükben különböző étkezési helyzetekben pózolnak. Jelenlegi projektjeik a tiszta és fenntartható étkezésre fókuszálnak. Az Osztrák Kulturális Fórumban tartandó kiállításuk az új képek mellett olyan korábbi munkákat is bemutat, melyeket világszerte számos neves múzeumban és galériában kiállítottak már. 

PLATÁN GALÉRIA - Gémes Péter - PLATÁN20

Platán Galéria – 1061 Budapest, Andrássy út 32.
Gémes Péter – PLATÁN20
2019. március 11. – április 17.
Nyitva tartás: hétfő – péntek 10:00 – 18:00

A Lengyel Intézet Platán Galériája 1999-ben, a „Napló – In memoriam Péter Gémes” című kiállítással debütál. A Platán fennállásának huszadik évfordulója alkalmából mi sem természetesebb annál, mint hogy visszatekintünk, és Gémes Péternek, a lengyel-magyar képzőművészeti kapcsolatok emblematikus alakjának kiállításával ünnepelünk. „Fönnmarad-e Gémes Péter életműve a modern művészet történetében? Én hiszem, hogy igen. Vagy lehet, hogy az utódok ítéleténél sokkal fontosabb lesz az, amit közösen éltünk át mindannyian, akik egyszerre éltünk valahol Közép-Európában a XX. század végén? Arra az örömre gondolok, hogy találkozhattam ezzel a fehér sapkás, jóságos, bölcs és érzékeny emberrel, aki egy mandarin távolság tartásával szemlélte a világot. Egy olyan emberrel, aki segít abban, hogy megtaláljuk az értelmet ebben a kimondhatatlanul különös világban. Egy olyan emberrel, akiben egyesült a művészet és a jóság –s ez manapság igen ritka.” (Jacek Werbanowski)

 

TELEP GALÉRIA - Misha Vallejo: Manta-Manaus

TELEP GALÉRIA
1075 Budapest Madách Imre út 8.
Misha Vallejo: Manta-Manaus
2019. április 4. – április 25.
Nyitva tartás: hétfő – péntek 12:00 – 16:00 szombat 16:00 – 18:00
Misha Vallejo ecuadori származású fotográfus vizuális naplója Dél-Amerikában az Amazonas vidékén található Manta-Manaus tengely mentén készült. A mintegy 2500 kilométeres kereskedelmi folyosót olyan gazdasági útvonalnak szánták, amely a Panama-csatornával is könnyedén felvehette volna a versenyt. Az utazás jó lehetőséget adott a dél-amerikai identitás tanulmányozására, ám a fotók az idilli helyek és tradicionális témák bemutatása helyett a hétköznapok banalitását, olyan emberek mindennapjait tárják elénk, akikkel lényegében semmi különös nem történik. Ez a munka a kudarcról, antihősökről és kielégületlenségről szól.
A kiállítás a Budapest Photo Festival és a Photo Europe Network együttműködésében jött létre. Misha Valleho nyerte a PHEN díját a valenciai PHOTON Festivalon, 2018-ban.

TOBE GALLERY – Carla Tabora: Az érzelmi idő mértékei

TOBE GALLERY – 1088 Budapest, Bródy Sándor utca 36.
Carla Tabora: Az érzelmi idő mértékei
2019. február 6. – március 8.
Nyitva tartás: szerda – péntek 14:00 – 18:00 szombat 11:00 – 15:00

Carla Tabora fotografikus kutatást végzett az időről és a mindennapi eseményekről. Esztétikai, költői problémafelvetés ez az idő egyéni távlatáról három időelmélet és az idő befogadásának tapasztalati alakulása mentén. Tabora megfigyelési rendszereket alakított ki, amelyek eredményeként három fotográfiai sorozatot hozott létre: Soapdance, Timeline in the garden és Steps in the woods. Ezekben az idővonal különböző módokon viselkedik.

TOBE GALLERY – Robitz Anikó: Színjátszó emlékek

Robitz Anikó: Bon voyage, 1983-2018

TOBE GALLERY – 1088 Budapest, Bródy Sándor utca 36.
Robitz Anikó: Színjátszó emlékek
2019. március 13. – április 13.
Nyitva tartás: szerda – péntek 14:00 – 18:00 szombat 11:00 – 15:00

Ma lesz a holnap tegnapja: a jelen múlttá válik, de hogyan emlékszünk majd rá a jövőben, amikor a hétköznapi események a körülmények változásával, az idő múlásával átszineződnek és jelentőséget nyernek. A Színjátszó emlékek kiállításon Robitz Anikó legújabb fotó alapú művei láthatók, amelyek a 80-as évek elejéről származó családi fotók és későbbi utazások képeinek felhasználásával készültek.

TOBE GALLERY – Cristina Kahlo: Posthispánico MX

TOBE GALLERY – 1088 Budapest, Bródy Sándor utca 36.
Cristina Kahlo: Posthispánico MX
2019. április 17. – május 25.
Nyitva tartás: szerda – péntek 14:00 – 18:00 szombat 11:00 – 15:00

A Posthispánico MX reflekció a mexikói bennszülött múlt kortárs látásmóddal való megközelítéséről, új képalkotási mód és régi archívum visszaállításán keresztül. A projekt legfőbb részét a spanyol hódítás előtti mexikói kultúra szertartási központjai és építészeti terei alkotják. A világegyetem kialakulásának elméletében az építészet rendkívüli fontossággal bírt, és alapvető hatással volt a mexikói történelem és szimbolizmus felépülésére.

VÁRFOK GALÉRIA – Lucien Hervé & Rodolf Hervé: Négyszemközt

Lucien HERVÉ / Önarckép, 1937

VÁRFOK GALÉRIA – 1012 Budapest Várfok utca 14.
Lucien Hervé & Rodolf Hervé: Négyszemközt
2019. január 25. – március 14.
Nyitva tartás: kedd-szombat 11.00-18.00

A Várfok Galéria Négyszemközt című tárlata Lucien Hervé és Rodolf Hervé, apa és fia fotográfiáinak különleges válogatását mutatja be. Olyan, egymásra rímelő képek kerülnek kiállításra, melyek összekacsintanak és mindkét fényképész művészetének lényeges vonásait is bemutatják. A képpárok kiemelik a két életmű sajátosságait, a két alkotó egymástól élesen eltérő látásmódját, ugyanakkor áthatja őket a közös szellemiség is. Így például a szociális érzékenység, a társadalomkritika, a humor, az irónia, az absztrakció iránti affinitás.

VILTIN – Ceci n'est pas une photo

ISKI KOCSIS Tibor: Cum dederit, 2018

VILTIN – 1061 Budapest Vasvári Pál utca 1.
Ceci n’est pas une photo
2019. március 13. – április 20.
Nyitvatartási idő: kedd – péntek 13:00 – 18:00 Szombat 11:00 – 17:00

Kiállítók:
CHILF Mária, GERBER Pál, iSKI KOCSIS Tibor, TRANKER Kata

A fotográfia történetét végigkísérik az anyaggal és a médiummal, illetve  a műfaji határokkal való kísérletezések.  A VILTIN Galéria kiállításán a képzőművészeti fotóhasználat kerül középpontba:  az elsődlegesen a fotó médium-jellegéből kiindulva vagy a másodlagosan felhasznált képek segítségével körüljárva az alkotás folyamatában elfoglalt szerepét és a médium sajátosságainak interpretációs és megjelenési formáit.

VÍZIVÁROSI GALÉRIA - Sóváradi Valéria és Fabricius Anna kiállítása

FABRICIUS Anna / A Hegesztő, Postwork, 2014

VÍZIVÁROSI GALÉRIA – 1027 Budapest, Kapás utca 55.
Sóváradi Valéria és Fabricius Anna kiállítása
2019. március 6. – március 27.
Nyitvatartási idő: kedd – péntek 13:00 – 18:00 Szombat 10:00 – 14:00

Sóváradi Valéria: A kiállításon azokat a fekete-fehér nagyméretű szénrajzaimat mutatom 
be, melyeken a városi táj üres, legfeljebb egy-egy tárggyal, bútorral értelmezett, dimenzionált tereit ábrázolom.
Fabricius Anna: A Postwork című fotósorozat valós, hús-vér munkásokat mutat be anélkül, hogy arcukat látnánk. A festészeti hagyományokon alapuló képszerkesztés egyfajta tiszteletadás ezeknek a dolgozóknak. A különböző, kizárólag nemesi testábrázolások, pozitúrák, kéztartások leginkább a szabadidejüket töltő arisztokráciára jellemzők. Ezekben a pozitúrákban és helyzetekben látunk – mellvéd vagy finom ruházat helyett – munkaruhába öltözött embereket. Az elidegenedés mindkettőnk – édesanyám és a saját – munkájában fellelhető. Míg édesanyám a kiüresedett tereken keresztül, én az arcnélküli pozitúrákban jelenítem meg.

YUNUS EMRE ENSTITÜSÜ – Işıl Arısoy Kaya: Rejtett részletek

Işıl Arısoy KAYA / Hiclik

YUNUS EMRE ENSTITÜSÜ – TÖRÖK KULTURÁLIS KÖZPONT – 1062 Budapest, Andrássy út 62.
Işıl Arısoy Kaya: Rejtett részletek
2019. március 21. – április 20.
Nyitva tartás: hétfő-péntek 09.00-18.00

A rejtett részletek Isztambul titkainak részleteit bemutató gyűjtemény. Isztambul talán a világ legtitokzatosabb városa. A művész szándéka a város összes rejtett titkainak feltárása.

 

Helyszínek

A Budapest Fotó Fesztivál ideje alatt a főváros pezsgő fotográfiai központtá, tájékozódási ponttá válik…