Budapest Fotó FesztiválBudapest Fotó Fesztivál
  • Főoldal
  • Rólunk
  • BPF 2025
  • Programok
  • Pályázat
  • Hírek
  • Kiállítások
    • BPF2024
    • BPF2023
    • BPF2022
    • BPF2021
    • BPF2020
    • BPF2019
    • BPF2018
    • BPF2017
  • Támogatók
  • Kapcsolat
  • HU
  • EN

Fotóikonok – Archívumból történelem | Howard Greenberg Gallery, New York

A BUDAPEST FOTÓFESZTIVÁL és a MŰCSARNOK egy különleges válogatást mutat be a New York-i Howard Greenberg Gallery gyűjteményéből. Az ötödik éve megrendezett Budapest FotóFesztivál nyitókiállításának kurátorát, a diChroma Photography igazgatóját, Anne Morint a fotótörténeti archívumok iránt érdeklődése vezette a New York-i galeristához.

Martin MUNKÁCSI Libéria, 1930 körül, zselatinos ezüst nagyítás; később nyomtatva Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York ©Estate of Martin Munkácsi

A világhírű galéria archívumából készült személyes válogatásában 41 fotográfus 71 felvételén a fotográfia 20. századi történetének részletgazdag képe rajzolódik ki. Az eredeti koncepcióból a fesztivál számára Anne Morin, a kiállítás kurátora által összeállított tárlaton a 20. századi fotográfia legjelentősebb alkotóinak kitűnő képeit láthatja a budapesti közönség, ismerős és ritkán látható felvételeket egyaránt. Az ikonikus nevek között, mint Berenice Abbott, Araki, William Eggleston, Walker Evans, Allen Ginsberg, Helmut Newton vagy Man Ray, számunkra kitüntetett helyet foglalnak el a világhírű magyar származású fotográfusok, köztük André Kertész, Robert Capa és Martin Munkácsi. A kiállítás 2021. március 27-től június 27-ig látogatható. A kiállításhoz számos izgalmas tárlatvezetés is társul majd.

„Egy fotóarchívum lényegében forma, tipológia, érzékenység. Egy ilyen archívumot csak úgy lehet igazgatni, ha mindennek megvan a világos és logikus rendje, s ennek pontos részleteit az a személy alakítja ki, aki az archívumot belakó dialektikus mozgásokat finoman hozzáadja és irányítja.

Howard Greenberg a nemzetközi fotográfiai színtér kiemelkedő alakja. Közel 40 éve vezet galériát, ez idő alatt számos magángyűjtemény kialakításában segédkezett. New York-i galériájának archívumában közel 30000 felvételt őriz a 20. századi fotográfia legnagyobb alkotóitól, olyan fotóművészektől, akik hozzájárultak látásmódunk formálásához, akik kollektív képvilágot és hangsúlyosan egyéni képfelfogást teremtettek. Ez az archívum ezer történetet mond el, és annyi alakot vonultat fel, ahányan csak belenéznek. Végtelen lehetőségeket kínál. Minden képe egy történet kezdete és egyben portré a történetmesélőről. Az itt bemutatott kiállítási anyag kissé hasonlóan alakult a szürrealista Jacques Prévert és Yves Tanguy által kitalált, cadavre exquis (elragadó hulla) néven ismert irodalmi játékhoz, amelyet Georges Bataille „az elme legtökéletesebb leképezésének” nevezett. A képek egymás mellett sorakoznak. Néha vitatkoznak, máskor összesimulnak vagy megbámulják egymást. A végeredmény André Malraux kifejezésével a musée imaginaire (képzeletbeli múzeum): a többi jelenlétében mindegyik kép átalakul, és együttesen már egy másik történetet mesélnek nekünk. Berenice Abbott, Araki, Lillian Bassman, Manuel Álvarez Bravo, William Eggleston, Walker Evans, Louis Faurer, Martin Munkácsi és Man Ray mind résztvevői a játéknak, mindannyian mondtak „egy főnevet, egy igét vagy egy bővítményt”, és ezzel új nézőpontból teremtettek rálátást a 20. századi fotográfia történetére.”

– Anne Morin, kurátor

A kiállítás időtartama: 2021.03.27. – 06.27.

Kurátor: Anne MORIN, DiChroma Photography
Kurátorasszisztens: TULIPÁN Zsuzsanna

MŰCSARNOK
1146 Budapest, Dózsa György út 37.

Nyitva tartás: Szerda – vasárnap: 10.00 – 18.00

Fotóikonok –  Archívumból történelem | Howard Greenberg Gallery, New York
Lillian BASSMAN Anneliese Seubert, Párizs (New York Times Magazine), 1996, zselatinos ezüst nagyítás, később nyomtatva, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York /© Estate of Lillian Bassman
Fotóikonok –  Archívumból történelem | Howard Greenberg Gallery, New York
Louis FAURER Cím nélkül (gyermek, New York), 1948-50 körül, zselatinos ezüst nagyítás; 1950 körül nyomtatva , Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York ©Mark Faurer
Fotóikonok –  Archívumból történelem | Howard Greenberg Gallery, New York
Louis FAURER New York, NY, 1950 körül, C-print New York, NY, cca 1950, chromogenic print Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York ©Mark Faurer
Fotóikonok –  Archívumból történelem | Howard Greenberg Gallery, New York
Martin MUNKÁCSI Akt napernyővel, Harper's Bazaar, 1935. július, zselatinos ezüst nagyítás, Courtesy Howard Greenberg Gallery, New York ©Estate of Martin Munkácsi

Fotóikonok –  Archívumból történelem | Howard Greenberg Gallery, New York
Vivian MAIER Cím nélkül, 1965-78 körül, C-print; 1965-78 körül nyomtatva © Estate of Vivian Maier, Courtesy of Maloof Collection and Howard Greenberg Gallery, New York

Related Posts

Mesterséges intelligencia vagy valóság?

Hírek

Mesterséges intelligencia vagy valóság?

Valós és mesterséges identitások 2025. 04.29. – 06.23. Kiscelli Múzeum, Budapest 1037, Kiscelli u. 108. A Budapest FotóFesztivál indulása óta kitüntetett szerepet kapnak a magyar fotográfusok, évente egy-egy tematika kapcsán invitálva őket a közös gondolkodásra, diskurzusra. A klasszikus művészeti műfajok jelenének feltérképezése több tematika mentén megvalósult az elmúlt években. Ezt továbbgondolva 2025-ben a fotográfia területét […]

Peter Lindbergh

Hírek

Peter Lindbergh

A Budapest Fotófesztivál kilencedik évében egy országos premierrel indítja programsorozatát. a Fotófesztivál és a Műcsarnok szakmai együttműködésében megvalósuló tárlaton Magyarországon első alkalommal láthatók a legendás német divatfotográfus Peter Lindbergh (1944-2019) ikonikus alkotásai. Peter Lindbergh az 1980-as évek óta a divatfotó egyik legtöbbet emlegetett képviselője: A fotográfiában úttörőként, minimalista eszközökkel az időtlen karaktert kívánta megragadni, egyéni […]

PRO FORMA / Absztrakt tendenciák a kortárs magyar fotóművészetben

Hírek

PRO FORMA / Absztrakt tendenciák a kortárs magyar fotóművészetben

Az absztrakt művészet újradefiniálására tett kísérletek nem tekinthetők újkeletű jelenségnek a kortárs fotóművészeti közegben, hiszen az elmúlt évtizedekben a szubjektív megközelítések, narratív fotósorozatok dominanciája mellett egyre nagyobb hangsúlyhoz jutottak. Főként a XX. század második felének geometrikus absztrakt vonala, a colour field painting, a monokróm festészet foglalkoztatja a fiatal és idősebb generáció számos alkotóját: az utóbbi […]

© Budapest Fotó Fesztivál 2025
Powered by WordPress • Themify WordPress Themes
info@budapestphotofestival.hu