Budapest Fotó FesztiválBudapest Fotó Fesztivál
  • Főoldal
  • Rólunk
  • BPF 2025
  • Programok
  • Pályázat
  • Hírek
  • Kiállítások
    • BPF2024
    • BPF2023
    • BPF2022
    • BPF2021
    • BPF2020
    • BPF2019
    • BPF2018
    • BPF2017
  • Támogatók
  • Kapcsolat
  • HU
  • EN

Női fókusz // a 8. Budapest FotóFesztivál nyitókiállítása

A BUDAPEST FOTÓFESZTIVÁL a MŰCSARNOKKAL együttműködésben 2024-ben is egy nagyszerű kiállítással indíja programsorozatát, amely a 8. évhez hűen ismét az egyetemes fotográfia meghatározó alakjait mutatja be.
2024. 03.23. – 05. 12
A Női fókusz című tárlat Eve Arnold, Nanna Heitmann, Susan Meiselas, Inge Morath és Marilyn Silverstone munkáiból válogat.

USA. Los Angeles. Marilyn Monroe, studio sessions. 1960.

A Magnum Photos válogatásának öt női fényképésze, az ügynökség szellemiségéhez híven, a humanista fotográfia emblematikus képviselői. A három, már lezárult életműben – Eve Arnold, Inge Morath, Marilyn Silverstone –, valamint az idősebb és a fiatalabb generációhoz tartozó két alkotó – Susan Meiselas, Nanna Heitmann – munkásságában egyaránt kiemelt jelentőséget kapnak a hírnév, a hatalom, a vallás, a hagyomány, a kisebbségi lét és a jogfosztottság problémakörei. Elkötelezett alkotókként – a portré műfajában éppúgy, mint a társadalomábrázoló dokumentarista sorozatokban –, női érzékenységgel, empátiával és helyzetértelmező tudatossággal közelítenek témáikhoz.

Inge Morath és Eve Arnold a Magnum Photos első női tagjai, pályafutásuk legelején, az 1950-es években nevet és elismerést szereztek maguknak a férfi többségű kollektívában. Robert Capa és Ingrid Bergman szerelme megnyitotta Hollywood kapuit a Magnum fotográfusai előtt: 1960-ban John Huston Kallódó emberek című filmjének forgatásán dolgozó kilenc Magnum fényképész közé mindketten bekerültek.

Eve Arnold színfalak mögé tekintő, riportfotós képei egyéni látásmódot tükröznek, természetes beállításai különböznek a megszokott színészábrázolásoktól. Marilyn Monroe-ról készített különleges portréi pedig vallanak a két asszony szinte baráti viszonyáról is. A kiállításon fesztelen, bensőséges képek szerepelnek többek között Sophia Lorenről, Charles Chaplinről, Richard Burtonről és Elizabeth Taylorról.

USA. 1962. Saul STEINBERG Mask Series.
Photograph by Inge Morath/MAGNUM PHOTOS.
Mask by Saul Steinberg © The Saul Steinberg Foundation/ARS, NY

Inge Morath egyszerre személyes és univerzális témaválasztásaiban jól kitapintható a művészetek iránti érdeklődés, valamint a szokatlan helyzetek és az eltérő kultúrák szeretete. A Life magazin számára készült híres felvételét, a kocsiablakból kukucskáló láma fotóját akkor, 1957-ben az alábbi képaláírással látta el: „Linda, a láma a New York-i A.B.C. stúdióból tart hazafelé a Broadwayen. Hosszú nyakával lazán szemléli a világ leghíresebb utcájának fényeit.” A kiállításon számos egyéb nevezetes fotográfiája is látható, többek között a Saul Steinberggel közös maszkos portrék.

Susan Meiselas a hetvenes évek elejétől több nyarat töltött New Englandben, ahol sztriptíztáncosnők életét dokumentálta a színpadon és azon kívül. A Magnum azután hívta meg tagjai közé, hogy 1976-ban e fotókat Carnival Strippers címmel egy albumban is megjelentette. Fotográfiái messze túlmutatnak a szenzációs médiaképeken. Témaválasztásait mély etnográfiai, történelmi és politikai érdeklődés vezérli. 1978-ban a nicaraguai polgárháborút fényképezte, felvételei a véres leszámolásokról bejárták a világsajtót. A jelenlegi válogatásba a Sztriptíztáncosnők sorozat hét fényképe került be.

Nanna Heitmann hosszú távú fotóesszéi főként az ember és környezete kapcsolatát vizsgálják: „Vonzanak azok az emberek és közösségek, akiket a környezetük formál, akiknek saját döntésük, hogy szélsőséges helyzetekben élnek és dolgoznak.” 2019-ben két személyes projektjével nyert felvételt a Magnum fotóügynökségbe, mindkettő a fizikai és lelki elszigeteltséget járja körül. A Női fókusz című kiállításon látható képein a világ egyik leghosszabb folyóját követhetjük, bepillantva a Jenyiszej mentén élők hétköznapjaiba.

Marilyn Silverstone 1955-től volt hivatásos tudósító. Egy New York-i fotóügynökség megbízásából szabadúszó fotóriporterként Európában, Ázsiában, Közép-Amerikában, Afrikában és a Szovjetunióban is fényképezett. 1959-ben három hónapot töltött Indiában, ez a megbízatás fordulópontot jelentett alkotói pályáján. A rákövetkező évtizedekben teljes elköteleződéssel dokumentálta a buddhista vallás és világkép sokrétű szellemiségét és közegét. Fotográfiái négy albumban láttak napvilágot, valamint Kashmir in Winter címmel képeiből díjnyertes film is készült. 1964-ben csatlakozott a Magnum Photos-hoz. 1977-ben felszentelt buddhista szerzetesnő lett, a rádzsasztáni és himalájai történelem eltűnőben lévő kultúráját kutatta.

Kurátor: TULIPÁN Zsuzsanna, a Műcsarnok kurátora / curator of Kunsthalle

Társszervező: MUCSY Szilvia, Budapest FotóFesztivál

Műcsarnok
1146 Budapest, Dózsa György út 37.
Nyitvatartás: Kedd-vasárnap: 10-18 óra, csütörtök 12-20 óra

USA. 1960. US actress Marilyn MONROE on the Nevada desert during the filming of “The Misfits”, directed by John HUSTON.

USA. Nevada. US actress Marilyn MONROE on the set of “The Misfits” by John HUSTON. 1960.

USA. Hollywood. US actress Marilyn MONROE resting between takes during a photographic studio session in Hollywood (Paramount Gallery), for the making of the film “The Misfits”. Directed by John HUSTON (USA). Nevada. Screenplay by Arthur MILLER (USA). 1960.

 

 

Női fókusz // a 8. Budapest FotóFesztivál nyitókiállítása
USA. New York City. 1957.
Női fókusz // a 8. Budapest FotóFesztivál nyitókiállítása
ENGLAND. London. 1954. Street corner at World's End.
Női fókusz // a 8. Budapest FotóFesztivál nyitókiállítása
USA. Tunbridge, Vermont. 1974. Patty's show.
Női fókusz // a 8. Budapest FotóFesztivál nyitókiállítása
USA. Essex Junction, Vermont. 1973. Lena on the Bally Box.

Női fókusz // a 8. Budapest FotóFesztivál nyitókiállítása
RUSSIA. Yenisei River. Erzhey. Village of the Old Believers. 2018. The girl Vaselisa. Her parents are both deaf-mute and the only unbelievers in a village that lives strictly to century-old rituals. Her only friend lives in the village of Sissim. The summer holidays over the Yenisei and a walk separates them from each other. "Once we're together again, we'll be holding hands all the time.“
Női fókusz // a 8. Budapest FotóFesztivál nyitókiállítása
RUSSIA. Yenisei River. Krasnoyarsk. 2018. Ballerina Julia dances five hours a day at the Ballet Academy. In addition to ballet lessons, also normal school subjects are taught. Julia dreams of becoming a ballerina.
Női fókusz // a 8. Budapest FotóFesztivál nyitókiállítása
NEPAL. Gachok, in the Pokhara valley. Three girls with their great aunt on the porch of their home.
Női fókusz // a 8. Budapest FotóFesztivál nyitókiállítása
His Holiness Dilgo Khyentse Rinpoche at Thubten Choling Monastery in Nepal, with Trulshik Rinpoche.March 1977.


Related Posts

Mesterséges intelligencia vagy valóság?

Hírek

Mesterséges intelligencia vagy valóság?

Valós és mesterséges identitások 2025. 04.29. – 06.23. Kiscelli Múzeum, Budapest 1037, Kiscelli u. 108. A Budapest FotóFesztivál indulása óta kitüntetett szerepet kapnak a magyar fotográfusok, évente egy-egy tematika kapcsán invitálva őket a közös gondolkodásra, diskurzusra. A klasszikus művészeti műfajok jelenének feltérképezése több tematika mentén megvalósult az elmúlt években. Ezt továbbgondolva 2025-ben a fotográfia területét […]

Peter Lindbergh

Hírek

Peter Lindbergh

A Budapest Fotófesztivál kilencedik évében egy országos premierrel indítja programsorozatát. a Fotófesztivál és a Műcsarnok szakmai együttműködésében megvalósuló tárlaton Magyarországon első alkalommal láthatók a legendás német divatfotográfus Peter Lindbergh (1944-2019) ikonikus alkotásai. Peter Lindbergh az 1980-as évek óta a divatfotó egyik legtöbbet emlegetett képviselője: A fotográfiában úttörőként, minimalista eszközökkel az időtlen karaktert kívánta megragadni, egyéni […]

PRO FORMA / Absztrakt tendenciák a kortárs magyar fotóművészetben

Hírek

PRO FORMA / Absztrakt tendenciák a kortárs magyar fotóművészetben

Az absztrakt művészet újradefiniálására tett kísérletek nem tekinthetők újkeletű jelenségnek a kortárs fotóművészeti közegben, hiszen az elmúlt évtizedekben a szubjektív megközelítések, narratív fotósorozatok dominanciája mellett egyre nagyobb hangsúlyhoz jutottak. Főként a XX. század második felének geometrikus absztrakt vonala, a colour field painting, a monokróm festészet foglalkoztatja a fiatal és idősebb generáció számos alkotóját: az utóbbi […]

© Budapest Fotó Fesztivál 2025
Powered by WordPress • Themify WordPress Themes
info@budapestphotofestival.hu